Design

Designlinjen ligger ved Holmegaard Værk lidt uden for Næstved som del af et spændende professionelt designmiljø. Du kan både vælge et tage en halvårlig eller en etårig uddannelse med et gennemsnit på 20 undervisningstimer om ugen.

Om Designlinjen

Designlinjen svarer til en daghøjskole, hvor du vil kunne fordybe dig og fokusere på design og designprocesser i et halvt eller et helt år. Vi mødes om lysten, viljen og talentet til at skabe og idéudvikle.

I løbet af forløbet vil du blive introduceret for forskellige designmetoder og arbejde seriøst med designprocessen fra idé til produkt gennem skitser, modelarbejde, eksperimenter og prototypeudvikling.

Det handler om:

• At have lyst og vilje – og få endnu mere af det
  • At blive inspireret under de bedste betingelser
  • At inspirere sine medstuderende
  • At samarbejde og at arbejde alene
  • At have gæstelærere fra diverse designfagligheder
  • At få konstruktive og inspirerende blikke på idéer, processer og resultater

På Talentskolens Designlinje bliver du:

• undervist 20 timer om ugen
  • fordelt på 3 dage (mandage, tirsdage og torsdage)
  • et halvt eller et helt år
  • fordelt på et efterårs- og forårssemester
  • 36 ugers undervisning på et fuldt år

Beliggenhed: Holmegaard Værk

På Talentskolens Designlinje får du mulighed for at arbejde bredt med designfaget. Vi bor dør om dør med Holmegaard Værk, som danner rammen om et professionelt, kreativt miljø af designere og kunstnere. Ud over at gøre brug af Talentskolens egne faciliteter vil der derfor også være mulighed for at tage del i og søge inspiration i Holmegaards aktive værksteder.

Designproces i fokus

I undervisningen kan du prøve kræfter med forskellige designområder indenfor produktdesign fx tekstil, grafisk design og glas. Design handler i høj grad om vejen til det gode produkt igennem dybdegående arbejde med research, idé- og proces. Designprocessen er i fokus – og du vil derfor ikke altid i de forskellige forløb ende ud med et færdigt produkt i 1:1.

Derimod vil du lære, hvordan du ved hjælp af forskellige designmetoder arbejder med designprocessen fra idé til produkt gennem skitser, modelarbejde, eksperimenter og prototypeudvikling samt endelig præsentation af dit arbejde i en professionel form til en given modtager.

Noget for dig?

Det er vigtigt, at du kommer med en nysgerrighed til at udforske design som fag og en lyst til at tilegne dig nye kompetencer til at mestre dit talent, engagement og fordybelse. Det forventes ikke, at du allerede har en lang række evner indenfor f.eks. tegning, syteknik eller layout, men en kreativ interesse er bestemt en fordel. Vi forventer, at du er åben for ny læring og er indstillet på, at man opnår mindst lige så meget ved at begå fejl og prøve på ny.

Undervisningen

Undervisningen vil bestå af både individuelt arbejde og gruppeprojekter. Der vil blive undervist af en lang række inspirerende professionelle udøvere fra forskellige designområder heriblandt designlinjens studieansvarlige. Dertil vil du komme med på studieture i ind- og udland, besøge de kreative videregående uddannelser og få indblik i designerens daglige praksis via studio visits.

Skal du søge ind på uddannelse?

Undervisningen forbereder eleverne til at kunne søge optagelse til de videregående designuddannelser via undervisning i portfolio- og hjemmeopgaveforløb. Undervisningen tilrettelægges således at der er tid til at fordybe sig i diverse optagelsesprøver løbende i forbindelse med uddannelsernes deadlines i ind- og udland. Eleverne kan derfor modtage vejledning og feedback fra Designlinjens studieansvarlige i den forbindelse.

Info om Designlinjen

Varighed: ½ eller 1 år. Efterårssemester er fra august til december, mens forårssemester er januar til maj/juni
Studiested: Glasværksvej 49, 4684 Holmegaard (Chokoladehuset, Holmegaard Værk)
Adgangskrav: Du skal have afsluttet 9. klasse (min. 16 år - max. 30 år)
Ansøgningsfrist: 1. maj 2024
Optagelsessamtale: 15. maj 2024
Studiestart: 19. august 2024
Egenbetaling: 750 kr. / md. i 10 måneder (der er ikke betaling i juli og august)

Har du spørgsmål? Kontakt studieansvarlige, Design Nina Born.